دانلود رایگان کتاب حسابداری دادگاهی

دانلود رایگان کتاب حسابداری دادگاهی

دانلود رایگان کتاب حسابداری دادگاهی

 

حسابداری دادگاهی چیست؟ هدف اصلی آن چیست؟

علم گردآوری و ارائه اطلاعات مالی به شکلی که دردادگاه بر علیه متهم جرائم اقتصادی قابل قبول باشد .لغت Forensic به معنی مناسب برای استفاده در یک دادگاه یا محکمه است .حسابداری دادگاهی در این معنی شاید شاخه ای از حسابداری باشد که ماهیتاً با قضاوت دادگاهی در ارتباط است..تمرکز اصلی آن روی تجزیه وتحلیل تبیین کننده پدیده ها شامل کشف حقه ها و ترفند ها و اثرات آن در حوزه ی سامانه حسابداری است یکی از اهداف اصلی آن ، رسیدگی و برملا کردن فعالیت های متقلبانه در درون و بیرون سازمان است . ترس از تقلب علت استخدام و به کار گماشتن او بوده است و انتظار می رود در صورت بروز تقلب و کلاهبرداری آن را پیدا کند.

 

تفاوت حسابداری دادگاهی و حسابرسی چپیست؟

یکی از سوالات رایج در خصوص ماهیت حسابداری دادگاهی ،تفاوت آن با حسابرسی مستقل است در پاسخ به این سوال باید گفت نوع نگاه حسابداران دادگاهی به معاملات طوری دیگری است .یکی از تفاوت های اساسی حسابرسی مستقل و حسابداری دادگاهی این است که مفهوم اهمیت در مرکز ثقل کار حسابرسان قرار دارد . درحالیکه حسابداران دادگاهی در جستجوی سر نخ ها هستند تراکنشی که اندکی متفاوت است و می تواند دری را به سوی حقایق بگشایدو اهمیت اقلام مورد رسیدگی برای حسابداران دادگاهی چندان مهم نیست .

 

این مخارج چگونه باید مستهلک شوند؟

اگر چه داراییهای نامشهودعمر مفید نامحدود دارند اما از لحاظ حسابداری باید طی عمر مفید براوردی مستهلک شوند . هدف اصلی از استهلاک داراییهای انسانی تطابق استفاده از دارایی با منافع حاصل از آن است بنابراین داراییهای انسانی باید در طی عمر مفید( عمر سرویس دهی) مورد انتظار که باید براورد شود مستهلک گردد.: باید توجه داشت که استهلاک داراییها به صورت گروهی ممکن است مناسب تر از استهلاک جداگانه و یک یک داراییها باشد . بنابراین سازمان می تواند از شیوه استهلاک گروهی یا فردی استفاده کند ( استهلاک گروهی نسبت به کارگران وکارکنان دفتری و استهلاک فردی نسبت به مدیران اعمال گردد).

 

پاسخگویی اسلامی در حسابداری دادگاهی در کشور های اسلامی :

هدف پاسخگویی اسلامی متکی به مفهوم خلافت است و انسان خلیفه الله است و امانت بزرگی به او سپرده شده است که هیچ مخلوقی یارای پذیرش آن را نداشته است. براساس این مفاهیم انسان نهایتاً در برابر پروردگار باید پاسخگو باشد، لذا هم باید به حق الله و هم به حق الناس توجه داشته باشد. نحوه پاسخگویی انسان در برابر خدا در قرآن و سنت مشخص شده است و پاسخگویی ثانویه از قرارداد بین سرمایه گذار و مدیر ایجاد می شود . یک شرکت برای ایفای مسئولیت پاسخگویی اولیه و ثانویه، باید فعالیتهای مربوط به موضوعات اسلامی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی را شناسایی، اندازه گیری و گزارش کند در این نوع پاسخگویی اهداف ثانویه دیگری مانند رعایت شریعت، محاسبه و توزیع زکات، توزیع عادلانه ثروت را نیز تعریف شده است و شرکتها تشویق می شوند در حل مشکلات امت اسلامی مشارکت کنندواگر در کشورهای مسلمان، صاحبان سرمایه عملاً پایبند به شرع باشند و خواستار افشای موارد مغایر شرع باشند، چنین خواستی بدون نیاز به اضافه کردن واژه اسلامی میسر است

 

نقش حسابداری دادگاهی در ارتقای عدالت :

در زمینه ی مسائل مالی و حسابداری، حسابداران دادگاهی و کارشناسان دادگستری می توانند ابعاد تخصصی رویداد مورد مناقشه را برای دادگاه روشن و شفاف کنند تا دادگاه با داشتن اطلاعات لازم بتواند مطابق با قوانین، حکم صادر کند. درواقع بهبود کیفیت خدمات حسابداران دادگاهی و کارشناسان دادگستری از طریق: ۱- شرح و تبیین بهتر مسئله ی تخصصی مورد مناقشه برای دادگاه ۲- افزایش درک دادگاه از ماهیت این مسائل تخصصی ۳- تناسب حکم صادر شده توسط دادگاه با واقعیت مسئله . از طریق لینک زیر میتوانید این کتاب را با فرمت پی دی اف به صورت رایگان از سایت دانلود کنید.

 

توجه:کاربران گرامی لطفا آی آر حسابداران را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل :۱.۱۵ مگابایت
» منبع و رمز : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل pdf می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزارAdobe PDF Reader l استفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
هرگونه کپی برداری از طرف سایر سایت ها و وبلاگ ها غیر مجاز و حرام می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا