دانلود رایگان کتاب حسابداری بهای تمام شده

دانلود رایگان کتاب حسابداری بهای تمام شده

دانلود رایگان کتاب حسابداری بهای تمام شده

کتاب حسابداری بهای تمام شده

 

در پست قبلی سایت تخصصی دانشجویان حسابداری ایران برای شما جزوه حسابداری بهای تمام شده را قرار دادیم که میتوانید این جزوه را به صورت رایگان از سایت آی آر حسابداران دانلود و استفاده کنید و در این پست از سایت برای شما کتاب حسابداری بهای تمام شده تالیف حمزه عسگری رشتیانی را آماده کردیم این کتاب در ۱۷۰ صفحه و با فرمت پی دی اف تهیه و تنظیم شده است که تهیه کننده آن جناب آقای حمزه عسگری رشتیانی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال می باشد. برای مشاهده توضیحات بیشتر و دانلود رایگان کتاب حسابداری بهای تمام شده در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

وظایف حسابداری بهای تمام شده :

وظیفه حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده ؛ جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل بهای تمام شده و همچنین محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات و گزارش آنها به حسابداری مالی و مدیریت است. وظایف حسابداری صنعتی شامل سه گروه می باشد که عبارتند از ١ محاسبه تمام شده کالا و خدمات ٢ فراهم کردن اطلاعات لازم برای تصمیم گیری ٣ فراهم کردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد.

 

هزینه یابی و موضوع هزینه یابی :

هزینه یابی فرآیند تعیین بهای تمام شده کالا و یا خدمات می باشد . از تعریف هزینه یابی می توان دریافت که حسابداری صنعتی به عنوان بخشی از حسابداری که عمدتاً بر هزینه یابی تاکید دارد هم در موسسات تولیدی و هم در موسسات خدماتی می تواند به کار رود. همچنین موضوع هزینه یابی :چیزی است که در هزینه یابی به دنبال تعیین بهای تمام شده آن هستیم ، اصطلاح اً موضوع هزینه یابی نام دارد. موضوع هزینه یابی ممکن است یک پروژه ، یک فعالیت ، یک محصول ؛ یک مشتری ، یک دپارتمان ، یک بخش و امثال آن باشد. در حسابداری صنعتی موسسات تولیدی، معمولا موضوع هزینه یابی، محصول با کالاست. در حسابداری سنجش مسولیت، موضوع هزینه یابی معمولا یک واحد، بخش یا دپارتمان است.

 

هزینه های ثابت در حسابداری بهای تمام شده :

هزینه هایی هستند که مبلغ کل آن در یک دامنه مربوط ، در اثر تغییرات عامل هزینه تغییر نمی کند ، ولی نرخ آن برای هر واحد از عامل هزینه ، متغیر است . نمونه هایی از هزینه های ثابت عبارت است از : سربار ثابت ساخت ( مانند هزینه حقوق سرپرستان تولید ، هزینه استهلاک ساختمان کارخانه ، هزینه بیمه بخش تولید و … ) و هزینه های ثابت عمومی و اداری و فروش…

 

هزینه های نیمه متغیر در حسابداری صنعتی :

هزینه هایی هستند که بخشی از آنها ثابت و بخش دیگری از آنها متغیر است. نمودار بارز این نوع هزینه ه ا، هزینه آب، برق و تلفن، که بخش ثابت آن همان هزینه آبونمان بوده و بخش متغیر آن تابع میزان مصرف است . مثال دیگر در این زمینه هزینه شهریه یک دانشجو است که دارای یک بخش شهریه ثابت و یک بخش شهریه متغیر است که تابع تعداد واحدهای درسی انتخابی توسط وی می باشد . به هزینه های نیمه متغیر اصطلاحاً هزینه مخلوط نیز گفته می شود .

 

سربار ساخت در حسابداری بهای تمام شده :

به آن بخش از هزینه های ساخت اطلاق می شود که نمی توان آنها را به سهولت و یا به گونه ای مقرون به صرفه با یک واحد محصول یا یک سفارش معین رهگیری کرد . به عبارت دیگر به غیر از مواد مستقیم و دستمزد مستقیم ، تمامی هزینه های ساخت را سربار ساخت می گویند ، مانند هزینه مواد غیرمستقیم ، هزینه دستمزد غیرمستقیم ، هزینه تعمیر و نگهداری ماشین آلات ، هزینه استهلاک ماشین آلات ، هزینه های آب ، برق و گاز مصرفی کارخانه ، هزینه های دوایر پشتیبانی و… . برای سربار ساخت از اصطلاحات دیگری مانند سربار تولید یا سربار کارخانه نیز استفاده می شود.

 

گزارش های درون سازمانی واحد های تولیدی :

این گزارش ها جهت استفاده مدیران سطوح مختلف در داخل واحد تولیدی و یا بنا به درخواست آنها به وسیله حسابداری بهای تمام شده ؛ معمولاً در پایان هر ماه و نهایتاً در پایان دوره مالی تهیه می گردد . برخی از گزارش های درون سازمانی عبارتند از : گزارش مصرف مواد ، گزارش موجودی مواد اولیه در انبار ، گزارش ساعت کار مستقیم انجام شده ، گزارش اوقات تلف شده ، گزارش مربوط به انبار گردانی ، گزارش ضایعات مواد اولیه و ضایعات محصولات در جریان ساخت ، گزارش بهای تمام شده کالای ساخته شده ، گزارش مربوط به خرید مواد اولیه و … که در این فصل بعضی از گزارش های درون سازمانی توضیح داده می شود. توضیحات کامل در خصوص هر گزارش در کتاب حسابداری بهای تمام شده به صورت کامل ارایه شده است.

 

گزارش های برون سازمانی واحد های تولیدی

گزارش های برون سازمانی، شامل گزارش هایی است که جهت ارائه به اشخاص خارج از سازمان اعم از اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی تهیه می گردد. اهم اشخاصی که از این گزارش ها استفاده می کنند عبارتند از : صاحبان سرمایه (سهامداران) ، مؤسسات اعتبار دهنده از قبیل بانک ها ، دولت ( وزارت اقتصاد و دارایی ) ؛ بورس اوراق بهادار ( در صورتی که واحد تولیدی در بورس پذیرفته شده باشد) و حسابرسان خارج از مؤسسه تولیدی که معمولاً به نمایندگی از طرف صاحبان سرمایه گزارش ها را بررسی می نمایند. گزارش های برون سازمانی معمولاً در پایان دوره مالی ، به وسیله دایره حسابداری تهیه می شوند و باید بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری و مطابق با استانداردهای حسابداری تهیه گردند . اطلاعات کامل در خصوص این گزارش ها در فایل کتاب حسابداری به صورت جامع ارایه شده است.

 

گزارش بهای تمام شده کالای فروش رفته چیست ؟

این گزارش، هم در موسسات بازرگانی و هم در مؤسسات تولیدی در پایان دوره مالی تهیه می گردد و تنها تفاوت تهیه گزارش در این دو نوع مؤسسه عبارت است از این که : در مؤسسات بازرگانی کالای خریداری شده بدون تغییر شکل برای فروش ارائه می شود ولی در مؤسسات تولیدی ، کالای ساخته شده با تغییر شکل مواد اولیه تولید می گردد . به عبارت دیگر در مؤسسات بازرگانی، کالا خریداری می شود ولی در مؤسسات تولیدی کالا ساخته می شود ، به همین دلیل در گزارش بهای تمام شده کالای فروش رفته مؤسسات بازرگانی ، بهای تمام شده کالای خریداری شده و در مؤسسات تولیدی ، بهای تمام شده کالای ساخته شده طی دوره ، ملاک محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته قرار می گیرد.

 

توجه:کاربران گرامی لطفا آی آر حسابداران را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل :۱۲ مگابایت
» منبع و رمز : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل pdf می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزارAdobe PDF Reader l استفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
هرگونه کپی برداری از طرف سایر سایت ها و وبلاگ ها غیر مجاز و حرام می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا