دانلود کتاب چالش های حرفه حسابداری

دانلود کتاب چالش های حرفه حسابداری

کتاب چالش های حرفه حسابداری

دانلود کتاب چالش های حرفه حسابداری در ایران

دکتر موسی بزرگ اصل

 

در محافل دانشگاهی و مراجع حرفه ای کشورهای مسلمان مدتی است که بحث حسابداری اسلامی مطرح و در این زمینه سمینارهایی نیز برگزار شده است . گروهی از حسابداران مسلمان معتقدند بنابه ملاحظات جهان بینی اسلامی و غربی، حسابداری سنتی که مبتنی بر جها ن بینی غربی است نمی تواند پاسخگوی تأمین نیازهای گزارشگری مالی در کشورهای اسلامی باش د . لذا حسابداران مسلمان باید در کشورهای اسلامی تعریفی از حسابداری اسلامی ارائه ک نند و با تبیین اهداف و خصوصیات حسابداری اسلامی، الزامات گزارشگری را روشن کنند . در این زمینه تحقیقاتی انجام شده است که نتایج آنها همه در یک جهت نمی باشد.

 

حسابداری اسلامی در سطح نظری

شاید آنچه که به عنوان تفاوت بنیادی محیطی قابل طرح است حضور دین در زندگی فردی و تجزیه آن از مسائل اجتماعی است . در کشورهای اسلامی نقش تعالیم اسلامی در زندگی جمعی پر رنگ می باشد و در قوانین و مقررات حکومت داری، قرآن و سنت درنظر گرفته می شود. بعضی از صاحبنظران مبانی اقتصاد اسلامی را با اقتصاد غربی کاملاً متفاوت می دانند در اسلام انسان امان تدار . (Taheri, 1999; Rahman, 1999, Baydoun and Willet, 2000) است . درصورتی که در غرب انسان مالک نهایی شناخته می شو د. لذا پاسخگویی نهایی مسلمان از نظر مسائل مالی در برابر خداوند است و چنین پاسخگویی از طریق زکات و خمس در عمل پیاده می شود.

 

چالشهای حسابداری اسلامی در ایران 

در غرب حداکثرسازی سود، فردگرایی، منافع شخصی زیربنای حرکتهای اقتصادی است اما یک مسلمان پایبند به ارزشهای اسلامی در پی سود معقول، منافع جمعی و انصاف و عدالت است. در اسلام بعضی از معاملات رایج در غرب مانند ربا، قمار، تجارت مشروبات الکلی عملی حرام است و ممنوع است . بعضی از رهبران دینی معتقدند، فعالیتهای اقتصادی در اسلام بر دو ستون اخلاقی عدالت و احسان استوار است . بنابراین تجارت اسلامی با ید برپایه این ارزشها انجام شود.

 

مبانی اندازه گیری

هم اکنون در گزارشگری مالی عملاً از نظام مرکب اندازه گیری استفاده م یشود. در بعضی موارد اندازه گیریها مبتنی بر بهای تمام شده تاریخی و در موارد دیگر مبتنی بر ارزشهای جاری است. انتخاب از میان نظام بهای تمام شده تاریخی و ارزشها ی جاری نوعی مصالحه بین خصوصیات کیفی مربوط بودن و قابل اتکا بودن است . در این انتخاب یکی از این دو باتوجه به شرایط موجود و بویژه فراهم بودن ارزشهای جاری قابل اتکا ترجیح داده می شود . علاوه بر این، در این تصمیم گیری هزینه دستیابی به ارزشهای جاری باید با منا فع آن مقایسه گردد.  از طریق لینک زیر میتوانید کتاب چالش های حرفه حسابداری را به صورت رایگان از آی آر حسابداران دانلود کنید.

 

توجه:کاربران گرامی لطفا آی آر حسابداران را به دوستانتان معرفی کنید…

» حجم فایل :۰.۲۰۰ مگابایت
» منبع و رمز : www.irhesabdaran.ir
» توضیحات :
فرمت این فایل pdf می باشد.
برای مشاهده واجرای فایل از نرم افزار Adobe PDF Reader استفاده کنید
برای راحتی شما فایل ها رمز گذاری نشده است
» کپی رایت مطلب :
هرگونه کپی برداری از این مطلب غیر مجاز و حرام می باشد.
جهت ارتباط با مدیر سایت از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید
مشکلات مطلب را در قسمت نظرات بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا