مسئولیت قانونی حسابرسان در مقابل صاحبکاران و اشخاص ثالث

مسئولیت قانونی حسابرسان

مسئولیت قانونی حسابرسان

حسابرسان در زمره افرادی هستند که مردم با اتکاء به اظهارنظر آنها در مورد وضعیت مالی و نتایج عملیات واحدهای تجاری تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند.لذا حسابرسان بیشتر از سایرین در معرض شکایت و دعاوی حقوقی افرادی که متضرر شده اند قرار می گیرند بنابراین حسابرسان می بایست از مسئولیتی که به عهده دارند آگاه باشند تا دچار مشکلات قانونی نگردند لذا حسابرسان از نظر قانونی در مقابل دو نوع از اشخاص مسئول می باشند:
الف:صاحبکاران
ب:اشخاص ثالث

 

الف: مسئولیت قانونی حسابرسان در مقابل صاحبکاران :

صاحبکاران اشخاصی هستند که به موجب قراردادی که با حسابرسان منعقد نموده اند رسیدگی به دفاتر،اسناد و صورتهای مالی موسسه خود را به آنان واگذار کرده اند.

 

ب:مسئولیت قانونی حسابرسان در مقابل اشخاص ثالث :

اشخاص ثالث اشخاصی هستند که نسبت به صورتهای مالی رسیدگی شده توسط حسابرسان علاقه مند و ذینفع می باشند و با توجه به گزارش حسابرسان مستقل تصمیم گیری می کنند مواردی که حسابرسان در قبال آن مسئول می باشند عبارتند از:

  1. مسئولیت حسابرسان نسبت به کشف اشتباهات و تخلفات
  2. مسئولیت حسابرسان در مورد خدمات بررسی و حسابداری
  3. مسئولیت حسابرسان در مورد خدمات مشاوره مالیاتی

 

۱ :مسئولیت حسابرسان نسبت به کشف اشتباهات و تخلفات :

مسئولیت حسابرسان نسبت به صاحبکاران به جهت قصور آنها در کشف اختلافها یا حساب سازی هایی است که توسط کارکنان بر علیه صاحبکاران انجام پذیرفته است.صاحبکاری که اینگونه خسارت دیده است می تواند حسابرسان را به سهل انگاری در کشف توطئه متهم و آنان را برای جبران خسارت خود تحت پیگیری قانونی قرار دهد.
عامل اصلی در تعیین مسئول بودن یا نبودن حسابرسان قصور(کوتاهی) حسابرسان در کشف تقلب نمی باشد بلکه موضوع اینست که آیا این قصور از سهل انگاری حسابرسان ناشی شده است یا خیر.
نکته: حسابرسان مستقل به منظور پیشگیری از تقلب کارکنان، سیستم های کنترل داخلی را ارزیابی کرده و پیشنهاداتی را جهت بهبود آن ارائه می کنند.

 

۲ :مسئولیت حسابرسان در مورد خدمات بررسی و حسابداری :

اینگونه خدمات متفاوت از حسابرسی می باشد زیرا حسابرسان در آن نه روشهای تحقیقی لازم برای حسابرسی را انجام می دهند و نه درباره ی مطلوبیت ارائه گزارش های مالی نظر حسابرسی اظهار میدارند.

 

۳ :مسئولیت حسابرسان در مورد خدمات مشاوره مالیاتی :

هنگامی که حسابرس خدمات مشاوره مالیاتی عرضه می کند.در مقابل صاحبکار و جامعه مسئول می باشد مسئولیت اصلی حسابرس در قبال صاحبکار می باشد بدین ترتیب که حسابرس بایستی مراقبت نماید تا صاحبکار مبلغ صحیح مالیات را پرداخت نماید نه بیشتر نه کمتر.
مسئولیت حسابرس در کارهای مالیاتی در قبال جامعه می باشد در فرآیند تنظیم اظهارنامه مالیاتی لازم نیست حسابرسان حسابرسی انجام دهند بلکه آگاهی حسابرسان می تواند محدود به اطلاعاتی باشد که صاحبکار در اختیار موسسه گذاشته است اما چنانچه این اطلاعات غیرمنطقی به نظر برسند حسابرس موظف می باشد که تحقیقات کافی به عمل آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا