انواع حسابرسی از نظر اهداف و موضوعات مورد رسیدگی

انواع حسابرسی از نظر اهداف و موضوعات مورد رسیدگی

انواع حسابرسی از نظر اهداف و موضوعات مورد رسیدگی

 

انواع حسابرسی از نظر اهداف و موضوعات مورد رسیدگی شامل چهار موارد : ۱-حسابرسی صورت های مالی  ۲-حسابرسی رعایت  ۳-حسابرسی عملیاتی ۴-حسابرسی مدیریت (عملکرد) می باشد . برای آشنایی بیشتر با هرکدام از این حسابرسی ها ادامه مطلب را مطالعه کنید .

 

حسابرسی صورت های مالی

در حسابرسی صورت های مالی ،هدف تعیین مطابقت نحوه تهیه صورت های مالی (شامل ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود وزیان جامع ، صورت جریان وجوده نقد )با استاندارد های حسابداری  یا اصول حسابداری است . و استفاده کنندگان از آن مدیریت ، سرمایه گذاران ،بانک ها ، اعتبار دهندگان ،تحلیل گران مالی ، و سازمان های دولتی می باشند

حسابرسی رعایت

این نوع حسابرسی به میزان انطباق صورتهای مالی با قوانین وضع شده، ضوابط،دستورالعمل ها و بخشنامه می‌پردازد. رسیدگی ممیزان مالیاتی به اظهارنامه‌های مالیاتی، رسیدگی ذیحسابان و حسابرسان دیوان محاسبات کشوربه قوانین مالی و بودجه شرکتها و موسسات دولتی نمونه‌هایی از حسابرسی رعایت می‌باشند. این نوع حسابرسی می‌تواند به صورت پروژه مجزا و یا همراه با صورتهای مالی انجام شود. در ایران حسابرسی رعایت جز لاینفک حسابرسی صورتهای مالی است.انواع حسابرسی رعایت از قبیل حسابرسی مالیاتی ، حسابرسی بیمه ، حسابرسی دیوان محاسبات.

حسابرسی عملیاتی

حسابرسی عملیاتی عبارت است از بررسی قسمتهای خاصی از سازمان به منظور سنجش نحوه عمل آنها. این نوع حسابرسی معمولا به اثربخشی، کارایی و صرفه اقتصادی بخشهای مختلف سازمان می‌پردازد. حسابرسی عملیاتی از آنجا که دارای استانداردهای مشخص یا الزامات قانونی لازم الاجرا نمی‌باشد نسبت به حسابرسی صورتهای مالی و حسابرسی رعایت مستلزم کاربرد قضاوت بیشتری است.

حسابرسی مدیریت (عملکرد)

در حسابرسی عملکرد، کارایی مدیریت از لحاظ چگونگی استفاده از منابع و نحوه اجرایی برنامه ها و عملیات رسیدگی گزارش می شود و هدف آن تعیین میزان کارایی و اثر بخشی مدیران واحد و احد تجاری است. این نوع حسابرسی معمولاً حسابرسی عملکرد ( مدیریت ) می نامند که استفاده کنندگان سازمانها و نهادهای ثالث یا مجامع عمومی صاحیان سهام است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا